woensdag 9 oktober 2013

Jongeren en voeding



Afgelopen week was het Week van de Smaak in Nederland en kon men in Flevoland (de provincie met de meeste activiteiten!) genieten van (h)eerlijk eten. Zo ook op Roc de Friese Poort te Emmeloord. Samen met het Centrum Biologische landbouw te Lelystad heb ik twee lessen mogen verzorgen over gezonde voeding. En dat was bijzonder!

Alle studenten waren onder de indruk van de film "super size me" waarin een Amerikaan het voedselsysteem wil aanpakken door een maand langs alleen maar bij de Golden Arch te eten. Onder doktersadvies moest hij na nog geen twee weken zijn "dieet" aanpassen want het ging lichamelijk en geestelijk niet goed met hem. En natuurlijk onze kinderen eten niet dagelijks bij de Mac maar weten ze eigenlijk wel wat ze eten?

Mijn lessen startten met het opschrijven van wat de student 's morgens als ontbijt had gegeten. En natuurlijk was er een aantal dat niet had ontbeten; zij verontschuldigden zich direct want ze wisten wel dat dat niet gezond was. Maar sommigen wisten ook niet meer wat ze hadden gegeten en dat vond ik eigenlijk nog veel erger. Hoe bewust eet je nu eigenlijk? En wat doet het nu eigenlijk met je? Hoe beïnvloedt suiker je energie systeem, met alle gevolgen van dien?

Ook de bekende schijf van vijf kwam aan bod tegenover een veel betere voedselzandloper. Hier ging ik voor sommigen een stap te ver. Want melk was goed en bruin brood gezond, toch? Ik had nog veel uit te leggen. Maar ik hoop dat ik ze aan het denken heb gezet en dat ze wat vaker op de etiketten van de verpakkingen kijken en zich afvragen of iets gezond is of niet.

 

In mijn lessen had ik geen tijd meer om de seizoen producten en de vergeten groente te behandelen. Maar van mijn collega's hoorde ik al dat zelfs de pruim al niet meer werd herkend. Kortom, wordt hopelijk vervolgd! En petje van de Friese Poort: deze school vindt voeding wel belangrijk en heeft het zelfs in het lesprogramma gezet (dit in tegenstelling tot smaaklessen op basisscholen, dit programma wordt niet meer gesubsidieerd). Erg jammer want er valt hier nog zoveel te winnen....

Colinde de Nijs
www.lemirage.nl

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten